Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Column – Rijwielpad met gouden randje

HOLLUM – De vierde column van dit jaar gaat over de weg tussen Ballum en Nes, de wegwerkzaamheden en het rijgedrag van automobilisten en fietsers. Een goudmijntje!
Rijwielpad met gouden randje
Ameland kent sinds kort een aantal (tijdelijke) stoplichten. Eilanders zijn er op hun eiland niet zo aan gewend en dat is te zien aan het rijgedrag. Er wordt namelijk nogal wat door rood gereden. Het zal de haast zijn, die de eilanders het gaspedaal doet intrappen in plaats van de rem. Meer dan eens rijdt de hele file door, terwijl halverwege de sliert auto’s het licht al op rood sprong. Dat betekent dat de automobilisten die van de andere kant komen – laten we dat west noemen – raar opkijken. Hun licht staat immers op groen, maar ze kunnen niet gaan rijden, want er komen nog tien, twaalf auto’s hun richting op. Het gevolg is dat de westkant ook door rood gaat rijden, want hun groene licht springt (oh, wat een ergernis!) alweer op rood na slechts twee auto’s door te laten. Dat is niet fair en daarom gaat ook die file achter de eerste twee auto’s aan om vervolgens de auto’s van de file die inmiddels aan de oostkant weer is aangegroeid, op het verkeerde been te zetten. Tijdens één rit vanaf de half zes boot richting Ballum, maken we het drie keer mee. Twee keer halen we – de auto voor ons stopt wel keurig voor het rood en wij dus ook – de roodrijders in. Ze boekten dus nul komma nul tijdwinst. De derde keer worden we gelost. Ik schat dat de deugnieten een seconde of tien eerder in Ballum zijn geweest dan wanneer ze volgens de regels hadden opgetrokken.
Het fietspad naast de nieuwe weg is inmiddels aardig kapot gereden. Als Ameland alle roodrijders beboet, kan er zoveel geld worden geïncasseerd dat het fietspad fantastisch kan worden hersteld. Als dan ook nog de onverlaten op de bon worden geslingerd die je inhalen op het stuk open weg waar je maar 30 mag, dan kan er zelfs nog wel een gouden randje af. Rekenvoorbeeld. Acht auto’s rijden door het eerste rode stoplicht, dat is 8 keer 100 euro boete. Ze rijden alle acht ook door het tweede rode stoplicht. Dat is nogmaals 8 x 100 euro en dat herhaalt zich bij het derde stoplicht. Een rij auto’s van de half zes boot naar Ballum levert 2400 euro op, alleen van de auto’s die van oost naar west rijden. Van west naar oost is van hetzelfde laken een pak. Kassa: 2400 euro. Bij de vorige boten en de volgende boot zal het niet anders geweest zijn. Laten we zeggen dat het een keer of 12 per dag zo gaat, dan levert dat 28.800 per dag op. Dat grofweg keer 30 – dagen dat er aan de weg gewerkt wordt – is 864.000 euro. Neem meteen die betweters mee die gewoon rechtdoor rijden op het stuk weg dat eigenlijk nog niet begaanbaar is en pak de fietsers aan die over het fietspad gaan, naast elkaar rijdend, kinderen duwend, waarmee ze zichzelf, hun kinderen en de automobilisten in gevaar brengen. Al met al komt dat wel op een miljoen. Man, wethouder Oud, wat een mooi rijwielpad kan dat worden!
Jeanet F. de Jong
Nabericht: Het schijnt dat door rood rijden 230 euro kost. Het rekenvoorbeeld kan daarom vermenigdvuldigd worden met 2,3 = 2.300.000 euro voor een fietspad met platina op snee.