Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Achter de schermen bij Steven de Jong

LEEUWARDEN – Omdat de subsidiekranen voor cultuur steeds meer dichtgedraaid worden en we het belangrijk vinden dat cultuur blijft leven onder de Nederlandse bevolking en bestaansrecht blijft houden, heeft MAS Outreach uit Leeuwarden in samenwerking met Steven de Jong Films, een vernieuwend interactief concept ontwikkeld. Een interactief platform, waarbij we zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met het produceren van cultuurprojecten. Niet alleen informerend, maar ook interactief. Men mag en kan zelf meedoen. Een integratie van film, social media en crowdfunding, waarbij we mensen meenemen in de wereld van cultuur. Het interactieve platform heet ‘In Productie’. Inproductie.nu gaat vandaag live en het eerste project wat In Productie achter de schermen toont, is de nieuwste film van Steven de Jong ‘Janey’, kind van de rekening. Een boeiend echtscheidingsdrama.
‘In Productie’ kan ingezet worden bij film, cd opnames, theatervoorstellingen etc. De verklaring voor de inhoud van het platform, is volgens Foppe van der Veen, MAS Outreach, het volgende: ’Filmster zijn, zanger, toneelspeler, acteur, of musicalster worden; het is zo ongeveer de droom van elk kind. En stiekem ook nog steeds van een heleboel volwassenen. Als dat dan niet lukt, dan zou het toch wel heel leuk zijn om achter de schermen te werken. Om die reden willen mensen vaak “making of” filmpjes zien. Want verder dan achter de schermen kun je normaal gesproken niet komen. Zo’n productieperiode staat bol van deadlines, teleurstellingen, liefdes, improvisaties et cetera. En dat allemaal door elkaar. Deze elementen hebben we gebruikt in ons concept.’
‘Inproductie.nu bevat de volgende elementen. In een real-life-making-of-docu kan men gedurende de volledige productieperiode dagelijks het productieproces volgen. Het gaat in de documentaire niet over de hoofdrolspelers van de film of het toneelstuk, maar om de hoofdrolspelers van de crew. Dit kan juist de kabeldrager zijn, de grimeur, technicus of het hoofd van de catering. De documentaire wordt dagelijks uitgezonden. Dat wil zeggen: Wat vandaag gebeurt, staat morgen online. Op deze manier vormen de verhaallijnen in de documentaire zich zelf. Er is niks gescript, er wordt alleen geregistreerd.
Daarnaast worden er nieuwsitems over de opnames geplaatst, kan men wensen twitteren die meegenomen kunnen worden in de docu-opnames van de dag erna (‘ik ben benieuwd hoe het vandaag met de cameraman is, hij is gister gestruikeld over een kabel’) en hebben we een onderdeel ‘crowdfunding’ toegepast. Bezoekers van de site kunnen zelf meeproduceren door bijvoorbeeld ‘props’, locaties of diensten te leveren die nodig zijn bij de productie. Als tegenprestatie mag men de ‘prop’ persoonlijk op de set brengen en kan men zo meedraaien in een dagje productie. Daarnaast komt de naam van de ‘funder’ op de aftiteling van de film.Een ander onderdeel van de site is dan ook ‘de prop van de dag’. De bezoekers van de site hebben dus invloed op de site, de set en de real-life-making-of. Op deze manier proberen we cultuur levend te houden en dichterbij de mensen te brengen.
Het eerste project wat ‘In Productie’ laat zien is ‘Janey’, de nieuwste film van Steven de Jong. Een boeiend echtscheidingsdrama. De filmopnames starten in februari, maar de voorbereidingen voor deze film zijn in volle gang, zoals de site laat zien. De castings voor Janey zijn geweest en de eerste hoofdrolspelers zijn bekend. Belangrijk voor nu is de lijst met benodigde props, locaties en diensten.
Vanaf februari dus dagelijks een kijkje achter de schermen, maar vanaf vandaag kan men dus al meeproduceren aan deze boeiende Nederlandse film. Check: www.inproductie.nu .