Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Ameland als A-merk

BALLUM – Stichting Ameland Promotie (SAP) begint een campagne om de Amelander ondernemers te overtuigen van de waarde van de promotie. Alle ondernemers zouden mee moeten betalen om het A-merk Ameland onder de aandacht van vakantiegangers te brengen. Het A-merk Ameland staat voor een Waddeneiland dat gastvrij en actief is met een gezonde uitstraling.
De interim VVV-directeur Roelof Kunst presenteerde het promotieplan van de SAP aan de raad van het eiland en vroeg daarbij om een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Om alle plannen voor het komende jaar te kunnen verwezenlijken heeft de SAP 175.000 euro van de gemeente nodig en nog eens 175.000 van het bedrijfsleven. Meer dan de helft van dat budget gaat als sponsorgeld naar de FC Groningen. De mediawaarde van de shirtreclame, redactionele artikelen en advertenties in de FC Groningen krant en andere reclame-uitingen via de voetbalclub bedroeg vorig jaar 873.000 euro, hebben deskundigen berekend. Kunst is daar zeer over te spreken. Ameland sponsort de Groningse voetbalclub in iedere geval nog dit jaar.
De gemeenteraad beslist in de eerstvolgende raadsvergadering of ze bereid is meer dan de aanvankelijk afgesproken 150.000 euro aan de promotie stichting te betalen. Afgelopen jaar betaalden niet alle bedrijven mee, waardoor de promotiebijdrage van die kant onder de maat bleef. Het bedrijfsleven bracht niet 150.000 maar 125.000 op tafel.
De SAP start een campagne om meer geld van de eilander ondernemers los te krijgen. “U moet de kikkers die uit de wagen zijn gesprongen weer in de kar zien te krijgen,” sprak raadslid Tonnie Overdiep (PvdA) tot Kunst. Overdiep doelt op de ondernemers die zich bij de VVV als lid hebben laten uitschrijven uit ontevredenheid. De promotiebijdrage die via het VVV-lidmaatschap wordt geïnd viel daardoor lager uit dan verwacht. Het zijn deze free-riders die wel profiteren van de promotie maar er niet aan meebetalen die de SAP wil overtuigen.
De SAP bestaat nu twee jaar en heeft in die tijd veel werk verricht maar daarover te weinig meegedeeld aan de Amelanders en de Amelander ondernemers. Het is te onduidelijk wat de SAP allemaal doet. De stichting heeft volop plannen om daar duidelijkheid over te geven. Te beginnen bij een reorganisatie van de SAP zelf.
>>>Lees hier "Ameland samen in de markt zetten"
>>>Lees hier "Waar gaan we naar toe … met het promotiebudget"
>>>Lees hier over de presentatie van het FC Groningen Ameland.nl voetbalshirt 23 februari 2007
>>>Lees hier hoe de SAP begon 22 februari 2007
>>>Lees hier over de reorganisatie van de VVV 11 maart 2007
>>>Lees hier over "Daar gaan we naar toe" 11 september 2005
>>>Meer over de raadscommissievergadering van 2 februari 2009