Column – Gratis

HOLLUM – De vijfde column van dit jaar gaat over de media in het algemeen en die op het eiland in het bijzonder. Wat betekent 'gratis' in het geval van nieuws eigenlijk en is dat schreeuwerige GRATIS wel zo kosteloos als het ons wil laten geloven?

Gratis

Vandaag twee interessante stukken gelezen over gratis. De ene stond in de Leeuwarder Courant, van Wouter Klootwijk, over cadeautjes bij je aankopen. Hij gaf het voorbeeld van een pond snoep gratis bij de aankoop van een duopak dure tandpasta. Gratis bestaat eigenlijk niet. Dat weten we natuurlijk ook wel, maar we tuinen er toch steeds in.

Het tweede artikel is gepubliceerd door het online medium De Correspondent en gaat over de journalistiek. Over de onafhankelijkheid, de afhankelijkheid en het feit dat journalistiek nooit gratis kan zijn.

Media moeten opboksen tegen advertentiegiganten zoals Google en Facebook en daar is het nauwelijks tegen op te nemen. Kranten nemen hun toevlucht tot gesponsorde berichten, een als nieuwsbericht verpakte advertentie. Normaal gesproken is dat in de mediawereld een ‘Ingezonden mededeling’. Dan weet je als lezer dat je te maken hebt met een bericht van een bedrijf of organisatie en niet van de redactie zelf. Die ingezonden mededeling wordt steeds sluwer verpakt, zodat we als lezer denken dat wij met onafhankelijke journalistiek te maken hebben en ondertussen worden klaargestoomd om dat ene product te kiezen.

Ameland is een kleine markt met een paar belangrijke uitgaven. Je hebt De Amelander, je hebt Ameland InZicht Magazine en je hebt het online medium van Persbureau Ameland. Er wordt betaald voor advertenties, voor abonnementen en voor nummers in de losse verkoop. Alleen het online medium mist die losse verkoop. De online Krant van Ameland heeft wel advertenties van Google, maar daar zit flink de klad in. De inkomsten kelderen omdat steeds meer mensen de Google advertenties niet willen zien en die laten blokkeren.

We weten het wel, gratis bestaat niet. Ook nieuws over Ameland, over de zorg, De Stelp, de gemeenteraadsverkiezingen, dyslexie, het strandbeleid, het zonnepark, Koningsdag, 'wat hebben we toch een mooi eiland' nieuws èn ander nieuws dan ‘het is hier goed toeven’, wordt niet zonder investering gemaakt en kan niet gratis genuttigd worden. Zolang het gratis wordt aangeboden maken we daar zonder te betalen gebruik van. Dat is logisch, maar dat kan niet langer duren.

Gratis snoep bij twee tubes tandpasta? Je krijgt er gaatjes van en daar doet de beste tandpasta van de wereld niets aan.

Jeanet F. de Jong

Persbureau Ameland

Als naberichtje bij bovenstaande een onderzoekje:

Vindt u het redelijk om voor online nieuws te betalen? Bent u bereid een paar euro per jaar neer te leggen om alles op de website van Persbureau Ameland te lezen?

Stemmen kan hier.

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18169

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *