Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Reiziger beoordeelt vervoer op Waddeneilanden met hoge cijfers

HEERENVEEN – Het busvervoer op de Waddeneilanden is wederom met hoge cijfers beoordeeld. Reizigers waarderen het vervoer op Schiermonnikoog met maar liefst een 8,5. Vlieland, Terschelling en Ameland krijgen gezamenlijk een 8,3. Hiermee nemen de Waddeneilanden plaats één en drie in op de landelijke rangordelijst van de OV-klantenbarometer. De tweede plaats is voor de veerdienst tussen Rotterdam-Dordrecht en Drechtsteden, een joint venture van Arriva Nederland en Koninklijke Doeksen.
Anne Hettinga, bestuursvoorzitter van Arriva Nederland: “Opnieuw ben ik oprecht trots op de resultaten uit het onafhankelijke reizigersonderzoek. De top vijf wordt door maar liefst vier onderzoeksgebieden van Arriva gevuld. Er zijn op veel onderdelen hoge cijfers gegeven. En waar de reiziger kritischer is geweest, daar gaan we uiteraard kijken hoe we verbeteringen kunnen aanbrengen. Een goed rapportcijfer mag gevierd worden. Daarom staat er op alle vestigingen van Arriva vandaag taart!”
Reiziger tevreden over punctualiteit en vriendelijkheid
De noordelijke treinlijnen krijgen gemiddeld een 7,4. Reizigers waarderen de punctualiteit op de treindiensten hoog, namelijk met een 8,1 in Fryslân en een 8,0 in Groningen, ten opzichte van een 7,2 als landelijk gemiddelde. Ook de vriendelijkheid van het personeel wordt hoger gewaardeerd dan vorig jaar met respectievelijk een 7,4 en 7,5. Het busvervoer in de regio Noord- en Zuidwest-Fryslân en de stadsdienst Leeuwarden krijgen een 7,4 als algemeen oordeel. Op bijna alle onderdelen is het busvervoer in de regio Noord- en Zuidwest-Fryslân hetzelfde of beter gewaardeerd dan voorgaande jaren. Met name zitplaats (8,8) en vriendelijkheid (7,9) scoren hoog.
Q-liners Groningen en Drenthe gewaardeerd met 7,7
De Qliners 305 Groningen-Emmen en 314 Groningen-Drachten van Arriva Touring krijgen een hoge waardering. Met een 7,7 als algemeen oordeel scoren de HOV-lijnen ruim boven het landelijk gemiddelde. De gemiddelde klantwaardering in 2015 is gemiddeld een 7,5. De onderdelen waar de reiziger Arriva met een lager cijfer heeft beoordeeld gaat de vervoerder kritisch bekijken en waar mogelijk verbeteringen aanbrengen.
Hoogste cijfer
OV-reizigers waarderen eind 2015 de kwaliteit van hun rit met een ruime 7,5. Om precies te zijn met een 7,53, het hoogste cijfer sinds het begin van de metingen in 2001. Voor de OV-klantenbarometer vulden in het najaar van 2015 89.617 reizigers een schriftelijke enquête in tijdens hun reis met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV.